czwartek, 10 września 2009

TEATR JAWAJSKI WAYANG ORANG SRIWEDARI

Środa 29 kwietnia, godz. 18.00
Galeria Azjatycka, ul. Freta 5, Wstęp Wolny

Trzecie spotkanie z cyklu "Teatry Azji". O jednym z ostatnich tradycyjnych teatrów działających na Jawie opowie Maria Szymańska, studentka muzykologii i etnologii UW. Spotkanie z cyklu Teatry Azji z prezentacją fotografii z badań terenowych w Indonezji.

Dodatkowo pokaz strojów teatralnych i premiera materiału filmowego z badań terenowych.

Wayang Orang - słowo wayang, określające na Jawie teatr odnosi się do przodków, bogów, duchów oraz cieni. Słowo orang w języku indonezyjskim znaczy człowiek. Wayang Orang jest więc teatrem aktorskim wzorowanym na teatrze cieni (wayang kulit). Początki Wayang Orang upatrywane są przez badaczy już w IX-X w. jednak jego renesans i wykrystalizowanie się obecnie istniejącej formy nastąpiło w wieku XVIII. Teatr ten był początkowo sztuką wykonywaną jedynie na dworach sułtanów Środkowej Jawy. Jako rozrywka dla szerszej publiczności zaistniał dopiero na początku XIX wieku. Teatrowi Wayang Orang towarzyszy muzyka wykonywana na gamelanie – tradycyjnych instrumentach jawajskich. Aktorzy są jednocześnie tancerzami i śpiewakami, muszą znać trudną sztukę improwizowanego dialogu oraz ściśle określone zasady charakteryzacji. Treść przedstawień oparta jest na eposach Mahabharacie i Ramayannie.



Maria Szymańska jest studentką etnologii i muzykologii UW. W ramach programu stypendialnego „Darmasiswa” Rządu Republiki Indonezji w roku akademickim 2006/2007 studiowała na wydziałach tradycyjnego tańca i muzyki w Instytucie Sztuki Indonezyjskiej (Institut Seni Indonesia) w Surakarcie na Jawie Środkowej. Od 2005 roku jest członkiem Warszawskiej Grupy Gamelanowej – jedynego w Polsce zespołu wykonującego tradycyjną muzykę jawajską na instrumentach sprowadzonych z Indonezji. Występuje także jako tancerka wykonując tradycyjne tańce z Jawy oraz Bali.W 2008 roku prowadziła w Indonezji badania nad teatrem aktorskim Wayang Orang Sriwedari, któremu poświęcona jest jej powstająca obecnie praca magisterska.

0 komentarze:

Prześlij komentarz